Zachęcam do zapoznania się ze spisem treści mojej najnowszej książki:
ADRENALINA DLA UMYSŁU,
czyli jak zacząć przygodę z szachami.
Wprowadzenie w świat szachów
dla młodzieży, studentów, nauczycieli, rodziców
i wszystkich tych, którzy zawsze pragnęli
dobrze grać w szachy, ale nigdy nie wiedzieli,
jak zacząć.
Spis treści (skrócony)
Rozdział 1 – MOTYWACJA
Rozdział 2 – TRENING
Rozdział 3 – PODSTAWY
Rozdział 4 – MATOWANIE
Rozdział 5 – KOŃCÓWKI
Rozdział 6 – DEBIUTY
Rozdział 7 – STRATEGIA
Rozdział 8 – TAKTYKA
Rozdział 9 – KATEGORIE
Rozdział 10 – RANKINGI
DODATKI
Spis treści (pełny)
Rozdział 1 – MOTYWACJA
1. Wstęp
2. Satysfakcja z grania w szachy.
3. Jaką masz motywację?
- 1. Potrzeba rywalizacji.
- 2. Potrzeba odskoczni od codzienności.
- 3. Potrzeba doskonalenia się.
- 4. Potrzeba rodzicielska.
Rozdział 2 – TRENING
1. Wprowadzenie.
2. Krzywa uczenia się.
3. Logiczna ścieżka rozwoju – etapy treningu.
Etapy 1-12
4. Ile czasu muszę poświęcić na trening?
5. Czy korzystać z usług trenera?
6. Studiowanie partii mistrzów.
7. Stawianie sobie mierzalnych celów.
8. Potencjalne obawy.
9. Jak pilnować regularności?
10. Umowa z sobą samym.
11. Korzyść krótkoterminowa a korzyść długoterminowa.
12. Dziesięć największych błędów początkujących szachistów.
13. Największa bolączka na starcie – podstawianie figur.
14. Jak będę grać w szachy po miesiącu nauki.
15. Czy należy poddawać tzw. „przegrane” partie.
Rozdział 3 – PODSTAWY
1. Wprowadzenie.
2. Zasady dotyczące ruchów figurów i pionów.
3. Ruchy bierkami:
- KRÓL
- HETMAN
- WIEŻA
- GONIEC
- SKOCZEK
- PIONY
4. Nietypowe ruchy bierek.
- 1. Roszada długa i krótka.
- 2. Bicie w przelocie.
- 3. Promocja piona.
5. Zasady wykonywania ruchów:
6. Wartość bierek i obliczanie opłacalności wymian:
7. Zasady związane z zegarem szachowym.
8. Kiedy partia kończy się remisem.
- 1. Uzgodniona decyzja graczy.
- 2. Trzykrotne powtórzenie tej samej pozycji.
- 3. Zasada 50 i 75 ruchów.
- 4. Brak materiału matującego.
- 5. Pat.
- 6. Reklamacja.
9. Zapis partii i PGN.
1. Zapis obowiązkowy
2. Zapis dobrowolny
3. Notacja szachowa
4. Zakończenie partii.
5. Sposób na unikanie wieloznacznych sytuacji w zapisie.
6. Notacja pełna i skrócona.
7. Notacja w komentarzach.
8. PGN – komputerowy zapis partii.
10. Rodzaje szachów:
1. Szachy błyskawiczne (ang. blitz chess).
2. Szachy szybkie (ang. rapid chess).
3. Szachy klasyczne (ang. classical chess), zwane też szachami standardowymi.
4. Szachy korespondencyjne.
5. Szachy BULLET (ang. bullet chess).
6. Szachy Fishera (960).
Rozdział 4 – MATOWANIE
1. Najszybsze maty (wynikające z błędu przeciwnika)
Mat szkolny (kooperacyjny, mat głupców).
Mat szewski.
2. Najczęściej występujące podstawowe motywy matowe (finalizacja wygranej końcówki)
Matowanie wieżą i królem.
Matowanie hetmanem i królem.
Matowanie dwoma wieżami i królem.
3. Rzadziej stosowane maty podstawowe:
Mat dwoma gońcami i królem.
Mat dwoma skoczkami i królem.
Mat skoczkiem i gońcem i królem.
4. Pozostałe popularne motywy matowe:
Mat Anastazji.
Mat Anderssena.
Mat arabski.
Mat Beniowskiego.
Mat Blackburne’a.
Mat Bodena.
Mat Blind Swine.
Mat Cozio.
Mat Damiano.
Mat Damiano (wersja z gońcem).
Mat Dawida i Goliata.
Mat epoletowy (ang. Epaulette’s mate).
Mat Greco.
Mat hak (ang. hook).
Mat Mayeta
Mat Legala.
Mat Lolli’ego.
Mat Maxa Lange’a.
Mat Morphy’ego.
Mat na ostatniej linii (ang. back-rank mate).
Mat ogon jaskółki (ang. swallow’s tail).
Mat Opera.
Mat Pillsbury’ego.
Mat Reti’ego.
Mat zabójcza skrzynka (ang. Kill Box).
Rozdział 5 – KOŃCÓWKI
CZĘŚĆ 1. Opozycja, aktywny król i podstawowe końcówki pionkowe.
1. Opozycja
2. Pola prowadzące.
3. Piony brzegowe (bandowe).
4. Przełomy pionkowe.
5. Końcówka z pionem – przykład opozycji.
6. Kwadrat pionkowy.
CZĘŚĆ 2. Końcówki z hetmanem.
1. Hetman z królem naprzeciw króla.
2. Hetman naprzeciw hetmana.
3. Hetman z pionem naprzeciw hetmana.
4. Hetman naprzeciw wieży.
5. Wieczny szach hetmanem.
6. Hetman naprzeciw trzem figurom rywala.
7. Hetman naprzeciw piona na 7 linii.
CZĘŚĆ 3. Końcówki z wieżami.
1. Wieża i król na króla rywala.
2. Wieża naprzeciw piona.
3. Wieża naprzeciw dwóch pionów.
4. Pozycja Luceny.
Rozdział 6 – DEBIUTY
1. Wprowadzenie
2. Moje propozycje debiutowe dla początkujących.
3. Klasyfikacja debiutów.
Debiuty otwarte:
Debiuty półotwarte:
Debiuty zamknięte:
4. Klasyfikacja numeryczna ECO.
Grupa A
Grupa B
Grupa C
Grupa D
Grupa E
Rozdział 7 – STRATEGIA
1. Najważniejsze elementy strategii.
1. Zwolnij.
2. Zarządzanie czasem
2. Etapy partii.
1. Otwarcie, czyli początek gry (7 zasad):
2. Gra środkowa (26 zasad):
3. Końcówka (6 zasad).
Część 3 – Strategie związane z bierkami.
1. KRÓL
2. PIONY
3. SKOCZEK i GONIEC
4. WIEŻA
5. HETMAN
Rozdział 8 – TAKTYKA
1. Pytania kontrolne w czasie rozgrywania partii.
2. Najpopularniejsze motywy taktyczne:
1. Związania.
2. Widełki.
3. Ofiary (poświęcenia)
3. Inne motywy.
1. Atak z odsłony
2. Cichy ruch.
3. Groźba matowa
4. Kamikaze (desperado).
5. Odciągnięcie.
6. Podwójny szach.
7. Przeciążenie.
8. Przesłona.
9. Rentgen .
10. Ruch wtrącony
11. Słabość ostatniej linii
12. Szpila.
13. Szukanie i unikanie pata.
14. Unieszkodliwienie obrońcy
15. Unikanie wiecznego szacha
16. Uproszczenie pozycji
17. Wieczny szach
18. Zaawansowany pionek
19. Zaciągnięcie
20. Zdobycie figury
21. Zugzwang
22. Zwolnienie linii
Rozdział 9 – ONLINE
1. Nawet nie próbuj korzystać z silnika szachowego.
2. Założenie konta i ograniczenie do tylko jednego konta.
3. Warto się zarejestrować, bo wtedy będziesz budował swój ranking.
4. Ranking początkowy jest zawsze ze znakiem zapytania.
5. Rodzaje rozgrywek i turniejów.
6. Zasady parowania przeciwników.
7. Dostęp do rozegranych partii.
8. Jaki portal wybrać – Chess.com, Lichess.org, ChessTempo czy inny?
9. Przełączanie między laptopem a smartfonem.
10. Jakość połączenia internetowego.
11. Czat.
12. Nietypowe strategie graczy.
Rozdział 10 – TURNIEJE
1. Turnieje tradycyjne (28 wskazówek)
1. Regulamin zawodów.
2. Jakim tempem są grane turnieje?
3. Rodzaje turniejów: rundowe i kołowe.
4. Co to znaczy, że partia rozgrywana jest tempem 3+2 lub 5+0?
5. Zgłoszenie zawodnika i wpisowe.
6. Rezygnacja z udziału w turnieju.
7. System szwajcarski.
8. Na ile sposobów można wygrać partię?
9. Nieprawidłowe ruchy.
10. Obowiązek wykonywania ruchów tylko jedną ręką.
11. Dotknięta bierka rusza.
12. Zasady fair play.
13. Kto zgłasza wynik sędziemu?
14. Spóźnienia i walkowery.
15. Zakaz korzystania z podpowiedzi i materiałów pomocniczych.
16. Czy należy wyłączyć telefon?
17. Kiedy wymagane jest prowadzenie zapisu partii?
18. Jak należy przywitać się z rywalem?
19. Czy można analizować partię z rywalem po jej zakończeniu?
20. Czy po partii należy ustawić bierki i zegar?
21. Przekroczenie dozwolonego czasu.
22. Czy należy mówić „szach”?
23. Zgoda na upublicznienie wizerunku i RODO.
24. Posiłki i napoje w czasie gry.
25. Wezwanie sędziego.
26. Nieprawidłowe ustawienie bierek.
27. Punktacja.
28. Bucholtz.
2. Turnieje online (13 wskazówek).
1. Zakładka: turnieje.
2. Opis turnieju.
3. Warunki startu.
4. Berserk.
5. Limit czasowy na rozpoczęcie partii.
6. Wcześniejsze zapisy.
7. Punktacja.
8. Zwycięzca turnieju.
9. Poczekalnia.
10. Pauza.
11. Ważna zasada związana z remisami.
12. Nagrody.
13. Punkty turniejowe i historia rozgrywek turniejowych.
Rozdział 11 – KATEGORIE
1. Wprowadzenie.
2. Na jakiej zasadzie przydziela się kategorie?
3. Wyjątek od reguły.
4. Kategoria kategorii nierówna.
5. Jak uzyskać V kategorię.
6. Rodzaje kategorii i tzw. ranking.
7. Turnieje o V kategorię i tzw. normy.
8. Uwagi dodatkowe:
Rozdział 12 – RANKINGI
1.Wprowadzenie do FIDE i ELO.
2. Turnieje rankingowe.
3. Wady rankingu FIDE.
4. System ELO.
5. Rankingi w portalach szachowych.
DODATKI
Dodatek 1 – Co wyniosło na szczyt Magnusa Carlsena?
1. Fenomenalna pamięć.
2. Wytrwałość i konsekwencja.
3. Przyjemność z gry.
4. Wspierające otoczenie.
5. Minimalna przewaga.
6. Minimalnie mniej błędów niż u przeciwników.
Dodatek 2 – Poradnik dla rodziców i nauczycieli
1. Jakie umiejętności nabywają dzieci poprzez grę w szachy?
2. Czym są w ogóle umiejętności miękkie?
3. Etapy zdobywania umiejętności szachowych przez dzieci.
4. Dziesięć dodatkowych korzyści.
Dodatek 3 – Słowniczek wyrażeń szachowych